طلا

هوش مالی راهی برای افزایش ثروت

هوش مالی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های ذهنی انسان است که به‌کارگیری درست آن می‌تواند ما را دررسیدن به ثروت کمک کند. هوش مالی طلا هم بخشی از هوش مالی است که با افزایش دانش و آگاهی می‌توان آن را پرورش داد و از این فلز ارزشمند و گران‌بها به‌عنوان یک منبع برای حفظ و افزایش سرمایه استفاده کرد.

هوش مالی طلا و افزایش سرمایه

 

با پرورش و تقویت هوش مالی طلا می‌توانیم با خرید و نگهداری طلا به‌صورت‌های گوناگون از بی‌ارزش شدن نقدینگی ریالی خود جلوگیری کنیم. می‌دانیم که ریزش ارزش نقدینگی ریالی با رشد نرخ تورم رابطه مستقیم دارد. هرگاه که تورم بیشتر شود، ارزش سرمایه ریالی را به دنبال خود کاهش می‌دهد.

با خرید طلا می‌توانیم از بی‌ارزش شدن سرمایه خود جلوگیری کنیم. برای مثال در سال ۱۳۹۸ هر یک گرم طلا حدود ۴۰۰۰۰۰۰ ریال قیمت‌گذاری می‌شد و اکنون در سال ۱۴۰۲ هر یک گرم طلا تقریباً معادل ۲۴۰۰۰۰۰۰ ریال معامله می‌شود. با ذکر این مثال ساده می‌توانیم دریابیم که چگونه درگذر زمان رشد نرخ تورم موجب ارزشمندتر شدن و گران‌تر شدن یک طلا خواهد شد.

هوش مالی طلا ما را به مسیری سوق می‌دهد که با خرید طلا از بی‌ارزش شدن سرمایه ریالی خود جلوگیری کنیم. شاید این برای شما پیش آید که مگر می‌شود نقدینگی ما بی‌ارزش شود یا این بی‌ارزش شدن به چه صورت رخ می‌دهد؟ در پاسخ این سؤال میگوییم: هرگاه با نرخ رشد تورم توان خرید اقلام و کالاهای متفاوت به‌مرور کم و کم‌تر شود، به این معناست که نقدینگی ریالی ما بی‌ارزش شده است.

طلا، راهی ایمن برای حفظ سرمایه

 

خریدن طلا به‌صورت‌های مختلف اعم از زیورآلات، سکه، شمش و… به‌عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت را می‌توان از نشانه‌های هوش مالی طلا دانست. وقتی ما کالایی داشته باشیم که در هر زمان و در هر جای دنیا بتوانیم با فروختن آن مبلغی به‌اندازه ارزش روز آن دریافت کنیم، نوعی امنیت مالی هرچند جزئی و مختصر را برای خود فراهم کرده‌ایم.

از خودتان بپرسید چه کالایی را سراغ دارید که با گذر زمان از ارزش آن کم نشده باشد و روزبه‌روز بر ارزش آن افزوده شود؟ بدون شک اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، طلا است. این فلز گران‌بها همواره در طول تاریخ وسیله‌ای برای انجام معاملات و خریدوفروش بوده است.

امروزه با پیشرفت بشر در زمینه‌های گوناگون اعم از بانکداری و… دیگر از طلا به‌عنوان وسیله‌ای برای انجام معاملات استفاده نمی‌شود. حفظ ارزشمندی طلا در طول تاریخ و دسترسی آسان به تبدیل آن به پول نقد هوش مالی طلا را در هر فردی تحریک می‌کند که به خرید و نگهداری طلا به‌عنوان یک روش ایمن برای حفظ سرمایه فکر کند.

 

بهترین و مناسب‌ترین زمانی برای خرید طلا

 

اگر شما هم از افرادی باشید که به استفاده از زیورآلات علاقه‌مند باشید و یا افرادی با این‌چنین علاقه‌مندی‌ها در اطراف خود دیده باشید، شاید این جمله را شنیده باشید : وقتی همه دارن طلا می‌فروشن تو برو بخر! در ادامه این جمله را بررسی می‌کنیم و صحت آن را می‌سنجیم.

قیمت طلا به عوامل مختلفی وابسته است که بخشی از آن مربوط به اوضاع جهانی و قیمت انس جهانی طلا است و بخش دیگر آن مربوط به وضع تورم کشور و وابسته به قیمت دلار است. گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که قیمت طلا در مدت‌زمان کوتاهی کاهش قیمت قابل‌توجهی می‌کند، در این بازه زمانی افرادی که طلا را برای سرمایه‌گذاری خریده‌اند با واهمه‌ی کاهش سرمایه خود به فروش آن اقدام می‌کنند.

در هنگامی‌که طلا به کم‌ترین قیمت خود در چند وقت گذشته می‌رسد، با مراجعه حضوری به بازار طلا هم می‌توانیم متوجه اقدام دیگران به فروش طلا شویم. افرادی که هوش مالی طلا قوی‌تری دارند می‌دانند که طلا همیشه ارزش خود را حفظ می‌کند و روزبه‌روز ارزشمندتر خواهد شد.

هوش مالی طلا عاملی است که به کمک آن می‌فهمیم چه زمانی برای خرید طلا مناسب است، با بهره‌گیری مناسب از هوش مالی خود متوجه خواهیم شد ریزش قیمت طلا مقطعی خواهد بود و اگر صبور باشیم در طول گذر زمان این فلز گران‌بها بسیار گران خواهد شد و سرمایه‌ای که ما به طلا تبدیل کرده‌ایم را افزایش خواهد داد. پس ریزش قیمت‌های مقطعی که پیش می‌آید زمان مناسبی برای خرید طلا خواهد بود.

تشخیص زمان مناسب خرید طلا به کمک هوش مالی طلا

 

معایب خرید طلا برای سرمایه‌گذاری

 

برای خرید طلا مانند سایر کالاهایی که خریداری می‌کنیم باید مبلغی را به‌عنوان سود به فروشند آن بپردازیم. وقتی‌که طلا را به‌صورت زیورآلات می‌خریم باید اجرت ساخت آن را نیز بپردازیم. در فرایند ساخت طلا و تبدیل طلای خام به‌صورت زیوری زیبا که ما از آن به‌عنوان زیور و زینبت خود استفاده کنیم، افرادی هستند که با طراحی و ساخت فلز طلا را به زیوری زیبا و دلربا تبدیل می‌کنند.

اگر ما زمان کوتاهی پس از خرید طلا به فروش آن اقدام کنیم، فقط به‌اندازه طلای خام آن پول دریافت می‌کنیم و مبلغی که به‌عنوان سود و اجرت پرداخت کرده‌ایم را مجدد دریافت نخواهیم کرد. این امری منطقی است، ما هر وسیله‌ای را که از فروشنده می‌خریم مبلغی را به‌عنوان سود برای واسطه‌گری درفروش کالا به آن می‌پردازیم.

اگر برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت قصد خرید طلا داریم هوش مالی طلا ما را از اقدام به این کار منع خواهد کرد، زیرا می‌دانیم که در مدت کوتاهی قیمت طلای خام افزایش چشم‌گیری نخواهد داشت و همچنین مبلغ سود و اجرت که تقبل کرده‌ایم را نیز از دست می‌دهیم. با توجه به این موارد خرید طلا برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت گزینه مناسبی نیست.

مزایای خرید طلا برای سرمایه‌گذاری

 

وقتی‌که تصمیم به خرید یک طلا می‌گیریم، مبلغی را که می‌پردازیم بخشی از آن به‌عنوان سود فروشنده است و بخش دیگر بابت مواد مصرفی استفاده‌شده در ساخت آن و اجرت یا همان دستمزد عوامل سازنده آن. هرگاه تصمیم به فروختن یک کالا می‌گیریم معمولاً خیلی کم‌تر از ارزش واقعی آن مبلغی را که برای خرید آن هزینه کرده‌ایم به ما می‌پردازند و حتی گاهی کسی حاضر نیست مبلغی را پرداخت کند و آن وسیله را از ما بخرد.

طلا یک کالای ارزشمند در سراسر دنیا است، ما هر وقت که تصمیم به فروختن آن بگیریم به‌اندازه‌ی طلا مصرف‌شده در ساخت آن زیور، یا وزن شمش و… از خریدار آن پول دریافت می‌کنیم.

نگهداری فیزیکی طلا از عواملی هست که افراد را در خرید آن برای سرمایه‌گذاری مردد می‌کند. مزیت آن در هنگام فروش عاملی است که هوش مالی طلا ما را تشویق می‌کند که برای سرمایه‌گذاری به‌صورت خرید کالا، انتخاب ما خرید کالا باشد. به‌هرحال ارزشمند بودن طلا نسبت به سایر کالاها چنان مزیت چشم‌گیری محسوب می‌شود که خرید آن را منطقی می‌کند.

قیمت‌گذاری طلا

 

عوامل تأثیرگذار بر محاسبه قیمت طلا

 

ازآن‌جهت که طلا ارزشمندی جهانی دارد و در تمام دنیا گران‌قیمت است، عواملی بر این قیمت‌گذاری تأثیر می‌گذارند که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

شرایط بین‌المللی و جهانی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت طلا است. هرگاه اتفاقاتی در دنیا رخ می‌دهد که بازارهای مالی در شرایط نابسامان قرار می‌گیرد و دچار نوسانات شدید می‌شوند و احتمال آسیب به تمام سرمایه‌ها وجود دارد، قیمت‌گذاری طلا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هوش مالی طلا می‌تواند در چنین شرایطی کمک‌کننده باشد.

تورم و افزایش قیمت دلار نیز بر قیمت طلا تأثیر دارند. شرایطی که باعث می‌شود نرخ تورم در کشور افزایش یابد موجب می‌شود افراد به سرمایه‌گذاری در بازار طلا روی آوردند و همین سیستم عرضه و تقاضا عاملی برای افزایش قیمت طلا خواهد شد.

به بیان ساده‌تر هرگاه متقاضی برای خرید یک کالا افزایش یابد، افزایش قیمت آن کالا را به دنبال خواهد داشت. هوش مالی طلا با استناد بر این مسئله ما را راهنمایی می‌کند که وقتی بنا به هر دلیلی متقاضیان خرید طلا زیاد شوند، قیمت طلا دچار نوسان خواهد شو و تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

یاسین هدایتی‌فر
یاسین هدایتی‌فر

نتیجه‌گیری

 

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که طلا همواره ارزش خود را حفظ کرده و ازجمله کالاهای گران‌بها و ارزشمند به شمار می‌آید که درگذر زمان‌بر ارزش آن افزوده می‌شود. با تکیه‌بر هوش مالی طلا می‌توانیم طلا را برای یک سرمایه‌گذاری بلندمدت انتخاب کنیم، تا هر زمان و در هر جای دنیا اراده کنیم آن را بفروشیم و مبلغی را مطابق ارزش واقعی آن دریافت کنیم و به این صورت به حفظ ارزش سرمایه خود در طول زمان کمک کنیم.

با تقویت هوش مالی طلا می‌توانیم از طلا به‌عنوان یک منبع درست برای سرمایه‌گذاری استفاده کنیم. باید توجه داشته باشیم که بدون دانش و اطلاعات کافی در این زمینه ممکن خسارت‌های مالی جبران‌ناپذیری برای خود رقم زنیم پس هوش مالی طلا را جدی بگیریم و در پرورش آن کوشا باشیم. هوش مالی طلا مانند سایر ویژگی‌های فردی اگر موردتوجه قرار گیرد قابلیت رشد و ارتقای بسیار خوبی دارد که با استفاده از آن شرایط مالی زندگی نیز رشد خواهد کرد.

 

یاسین هدایتی فر

تعریفی از خود داشته باشم، سخت است. اما آمده ام تا رنگی نو به ذهنیت های کهنه بپاشم!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا