مسکن

بودجه بندی و مدیریت مالی

در درس روش های تامین پول برای خرید خانه، با مفاهیم دارایی، بدهی و روش پس انداز آشنا شدیم. در این درس، با روش های بودجه بندی و مدیریت مالی بالاخص بودجه بندی شخصی، بودجه بندی مخارج منزل، بودجه بندی درآمد و… آشنا می شویم. در مقدمه به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چند درصد درآمدتان صرف خوراک و تغذیه می شود؟
  • چند درصد از درآمدتان را خرج ماشین‌تان می کنید؟
  • چند درصد از درآمدتان را به خرید پوشاک اختصاص می دهید؟
  • چند درصد از درآمدتان را برای مسافرت هزینه می کنید؟
  • چه مقدار پس انداز می کنید؟

این سوال ها، سوال های مهمی است که هر کسی در زندگی برای بودجه بندی و مدیریت مالی خودش باید به آنها جواب دهد و هزینه هایش را دقیق بداند. با جواب دادن به سوالات بالا متوجه می شوید که بودجه بندی درستی دارید یا خیر. دانستن این موضوع سبب بهتر هزینه کردن شما در زندگیتان می شود. هر چه دقیق تر خرج تان را بدانید، نشان دهنده مدیریت مالی بی نظیر شماست. حتی خرج های پنهان و ریز. مانند هزینه های پزشکی، خشک شویی و حتی خرید آدامس. مدیریت درست زندگی با مدیریت مالی همراه است.

 

اقدام

دفترچه کوچکی تهیه کنید و در هر ماه تمام خرج های خودتان را بنویسید. تمام خرج  و هزینه هایی که می کنید. حتی مقادیر کم. در آخر ماه وقتی دفترچه را بررسی کنید متوجه می شوید که چقدر هزینه های الکی و بیهوده داشته اید. این کار را حتما حتما انجام دهید. بعد از گذشت یکی دو ماه به قدرت این تمرین پی می برید.

می توانید از نرم افزار های مدیریت مالی که وجود دارد نیز استفاده کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا