مسکن

پیش خرید خانه

در درس قبلی، با اولین روش خرید خانه آشنا شدیم. در این درس، با پیش خرید خانه که یکی دیگر از روش های متداول خرید خانه است؛ آشنا می شویم. پیش خرید خانه یعنی چندین نفر با یک سازنده جهت ساخته شدن ساختمان مشارکت کنند. معمولا در این حالت، سازنده  و یا مالک به جهت نیاز مالی برای ادامه ساخت به پول نیاز دارند و به همین علت چند واحد آن را پیش فروش می کنند تا از این راه، هزینه لازم جهت ادامه ساخت را تامین کنند.

مزایای پیش خرید خانه

دیگر نیاز نیست پول مسکن را یک جا پرداخت کنید. با توجه به میزان ساخت ساختمان، شما به عنوان پیش خرید، مبلغی را پرداخت می کنید. سپس در انتهای کامل شدن ساختمان، خانه به شما تحویل داده می‌شود. در هنگام پیش خرید خانه، پیشرفت ساخت ساختمان و یا مجتمع در هر مرحله ای می تواند باشد. در هر قسمتی از ساخت، قیمت آن متغیر خواهد بود. در اوایل کار، قیمت ارزان تر است و هر چه ساختمان کامل تر باشد مبلغ پیش خرید خانه بیشتر خواهد شد.

 

 

برای پیش خرید چند درصد هزینه را باید پرداخت کنیم؟

درصد پرداختی بستگی به پیشرفت ساخت دارد. معمولا ابتدا ۳۰ درصد پرداخت می شود. ۴۰ درصد در حین کار و باقی در انتها و زمان تحویل گرفتن واحد پرداخت صورت می‌گیرد. همچنین ممکن است با توجه به قرارداد و محله، این درصدبندی تغییر کند.

 

کسانی که پیش خرید می کنند می توانند واحد خود را بعد از خرید دوباره پیش فروش کنند و یا حتی بفروشند. البته ابتدا باید قراردادی که بین خریدار و فروشنده تنظیم شده است توجه کرد. زیرا بسیار از فروشندگان در قرارداد نوشته اند که تا قبل از کامل شدن خانه حق فروش وجود ندارد.

 

بستن قرارداد

طبق زمان بستن قرارداد و پیشرفت کار، اقساط و پول خود را بدهید. در قرارداد باید کاملا ذکر شود که چند درصد ساختمان تکمیل شده است و چند درصد از مبلغ را خریدار پراخت می کند. همچنین زمان تحویل دادن چک، باید شماره آن روی شماره قرارداد ذکر شود. برای هر چکی که پرداخت می شود باید ذکر شود که ساخت ساختمان در کدام قسمت قراردارد. در قرارداد نیز نوشته شود که متناسب با شرایط کار چک ها پاس شود.

 

همچنین خریدار می تواند برای امنیت بیشتر توافق کند تا چک ها در املاک نگهداری شود و سازنده زمانی که به چک ها نیاز داشت به املاک مراجعه کند. خریدار و املاک با مشاهده میزان پیشرفت و تایید آن، چک ها را طی زمان هایی تا ساخت کامل ساختمان، به سازنده می دهند.

 

 

خرید از سازنده یا مالک

بسیار مشاهده شده که سازندگان از ساخت ساختمان کنار کشیده اند و نتوانسته اند طبق قرارداد ساختمان را تحویل بدهند. با این حساب قرارداد با مالک ساختمان امنیت بیشتری دارد. زیرا معمولا صاحب خانه به پول نیاز ندارد و اولویت آن آماده شدن خانه و ساختمان می‌باشد. او زمین خودش را به سازنده داده تا ساختمان کامل و نو تحویل بگیرد.

سازنده چون نیاز به پول و هزینه برای ساخت دارد، به همین جهت تخفیف خوبی به خریدار می دهد. این مورد حسن خرید از سازنده می باشد. در صورت خرید از سازنده حتما مالک و یا مالکین ساختمان نیز از قرارداد شما آگاه باشند و زیر آن را امضا کنند.

فرقی نمی کند که با کدام دسته قرار داد می بندید، فقط با چشمان باز قرارداد را خوانده و امضا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا